Dílo Dušana Jurkoviče
Rekonstrukce zámku
Největším Jurkovičovým dílem ve východních Čechách byla rekonstrukce a úprava novoměstského zámku v letech 1908–13 . Ze zpustlého komplexu vytvořil reprezentativní sídlo při zachování cenných historických prvků. V průčelí u vstupu do zámku obnovil chiaroscurovou výzdobu. Místnosti opatřil dekoracemi. Jednotlivá patra spojil pohodlným schodištěm. Zimní zahradu vyzdobil drobnými kameny z řeky Metuje. Při úpravách interiérů spolupracoval s našimi významnými umělci (malíř František Kysela, keramčika Helena Johnová a další).
Lidová architektura jihovýchodní Moravy vyzařuje z krytého dřevěného přemostění mezi terasou a zámeckou zahradou.Tato lávka byla už nesčetněkrát opravována, ale zájem turistů z celého světa o ní neutuchá. Dušan Jurkovič dále revitalizoval zámecké zahrady, včetně teras z bílých plotů.
Přestavba mlýna v Pekle na výletní restauraci
Spolu se zámkem dostal Jurkovič za úkol od bratří Bartoňů adaptovat pekelský mlýn při řece Olešence na útulnou restauraci. Jako citlivý architekt vytvořil v letech 1908–09 stavbu, která přesně zapadala do prostředí. U restaurace jsou zachovány mlýnské kameny jako stoly, mlýnské kolo je uvnitř na stropě a čerti chrlí z okapů vodu. Hned nato při Metuji vystavěl vodní pilu. I zde se mu podařilo skloubit rázovitost a účelnost stavby.
Bartelmusova vila
Třetím velkým dílem architekta v našem městě je Bartelmusova vila na Rezku.
Jurkovič byl znalcem dřevěné lidové architektury z prostoru Karpat a přebíral odtud dekorativní motivy včetně profilace trámů. Členitost zastřešení ukazuje také Jurkovičovo poučení z dřevěné pravoslavné architektury východního Slovenska a Karpat. Členění stavby z vnějšího pohledu přitom prozrazuje dispozici a funkci interiéru. Důkazem autorovy inspirace lidovou architekturou Karpat je i vstupní brána do zahrady. Takové funkční a konstrukční typy známe ze Zakarpatské Ukrajiny a Rumunska.
Interiéru vévodí hlavní prostor velké obytné místnosti, na kterou navazují další menší prostory. Tento společenský střed vily zdůrazňovala anglická tradice hnutí inspirovaného Johnem Ruskinem a Wiliamem Morrisem. Ústřední síň má takřka vždy výšku přes dvě podlažní vily a obvykle rohové schodiště směřuje k ložnicím v poschodí. Není tomu jinak ani v tomto případě. Mobiliář nábytku tvoří unikátní kusy inspirované rustikálností lidové tradice, v dekorativnosti ale zároveň prozrazuje vliv secese. Dušan Jurkovič v duchu dobového romantismu a historismu usiloval o vytvoření národního Gesamtkunstwerku. Tak vídeňská historická škola nazývala unikátní řešení provedené jednotným stylovým a ideovým názorem do všech detailů a podrobností. Malebnost celku ovlivňuje barevnost uplatněná v celém interiéru od skladby konstrukcí až po výběr závěsů, koberců a potahových dekorativních látek. Vše je laděno v teplých červenavých, modravých a žlutohnědých tónech.
Práce na Novoměstsku a Náchodsku patřila do šťastného období života i tvorby Dušana Jurkoviče. Při práci na vile Rezku se sblížil s Boženou, dcerou manželů Bartelmusových, a v roce 1903 s ní uzavřel manželství.
Objekt vily zůstal až do roku 1993 jako celek ve zcela původním, pietně udržovaném stavu se všemi podrobnosti tak, jak vilu opustila rodina továrníka Roberta Bartelmuse. Nový vlastník provedl po roce 1993 nutnou rekonstrukci neudržovaného objektu při zachování původní podoby stavby.
Foto: Tomáš Menec, Zdeněk Továrek a archiv Městského muzea