Dílo Dušana Jurkoviče
Rekonstrukce zámku
Největším Jurkovičovým dílem ve východních Čechách byla v letech 1908 - 1913 rekonstrukce a úprava novoměstského zámku. Ze zpustlého komplexu vytvořil reprezentativní sídlo, ve kterém zachoval všechny památkové hodnoty. Už přístup k zámku má ojedinělé řešení. V průčelí obnovil chiaroscurovou výzdobu. Místnosti dotvářel dekoračně, jednotlivá patra spojil pohodlným schodištěm, zimní zahradu vyzdobil drobnými kameny z řeky Metuje atd. Spolupracoval tehdy s našimi významnými umělci.
Lidová architektura jihovýchodní Moravy vyzařuje z krytého dřevěného přemostění mezi terasou a zámeckou zahradou.Tento pavlán byl už nesčetněkrát opravován, ale stále mu patří obdiv veřejnosti. Také se podílel na zámeckých zahradách a terasách z bílých plotů.
Přestavba mlýna v Pekle na výletní restauraci
Další zdařilou prací Dušana Jurkoviče je přestavba mlýna v Pekle na výletní restauraci. Na zakázku bratří Bartoňů adaptoval Jurkovič v letech 1908 - 1909 pekelský mlýn při Olešence na útulnou restauraci. Jako citlivý architekt vytvořil stavbu, která přesně zapadala do prostředí. U restaurace jsou zachovány mlýnské kameny jako stoly, mlýnské kolo je uvnitř na stropě a čerti chrlí z okapů vodu. Hned nato při Metuji vystavěl vodní pilu. I zde se mu podařilo sloubit rázovitost a účelnost stavby.
Bartelmusova vila
Třetím velkým dílem architekta je Bartelmusova vila na Rezku.
Jurkovič byl znalcem dřevěné lidové architektury z prostoru Karpat a přebíral odtud dekorativní motivy včetně profilaci trámů. Členitost zastřešení ukazuje také Jurkovičovo poučení z dřevěné pravoslavné architektury východního Slovenska a Karpat. Členění stavby z vnějšího pohledu přitom prozrazuje dispozici a funkci interiéru. Autorovo zaměření na podněty lidové architektury Karpat prozrazuje i vstupní brána do zahrady. Takové funkční a konstrukční typy známe ze Zakarpatské Ukrajiny a Rumunska. Dodnes jsou k vidění na Ukrajině (např. u kostela z 18. století ve Starém Negrovi) či ve skanzenu rumunské vesnice v Bukurešti.
Interiéru vévodí hlavní prostor velké obytné místnosti, na kterou navazují další menší prostory. Tento společenský střed vily zdůrazňovala anglická tradice hnutí inspirovaného Johnem Ruskinem a Wiliamem Morrisem. Ústřední síň má takřka vždy výšku přes dvě podlažní vily a obvykle rohové schodiště směřuje k ložnicím v poschodí. Není tomu jinak ani v tomto případě. Mobiliář nábytku tvoří unikátní kusy inspirované rustikálností lidové tradice, v dekorativnosti ale zároveň prozrazuje vliv secese. Dušan Jurkovič v duchu dobového romantismu a historismu usiloval o vytvoření národního Gesamtkunstwerku. Tak vídeňská historická škola nazývala unikátní řešení provedené jednotným stylovým a ideovým názorem do všech detailů a podrobností. Malebnost celku ovlivňuje barevnost uplatněná v celém interiéru od skladby konstrukcí až po výběr závěsů, koberců a potahových dekorativních látek. Vše je laděno v teplých červenavých, modravých a žlutohnědých tónech.
Práce na Novoměstsku a Náchodsku patřila do šťastného období života i tvorby Dušana Jurkoviče. Při práci na vile Rezku se sblížil s dcerou manželů Bartelmusových, Boženou a v roce 1903 s ní uzavřel manželství.
Objekt vily zůstal až do roku 1993 jako celek ve zcela původním, pietně udržovaném stavu se všemi podrobnosti tak, jak vilu opustila rodina továrníka Roberta Bartelmuse. Nový vlastník po roce 1993 musel zajistit rekonstrukce zanedbané údržby, ale celek zůstává stále cílevědomě původní.