Tísňové volání
Kdy volat tísňovou linku?
Vždy, když je ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek a situace vyžaduje pomoc některé ze složek integrovaného záchranného systému. Lepší zavolat zbytečně (nikoliv však bezdůvodně), než si to později vyčítat.
Před nahlášením mimořádné události
- Než zavoláte na tísňové číslo, udělejte vše pro své vlastní bezpečí (dostatečná vzdálenost od požáru nebo místa nehody a podobně).
- Pokuste se uklidnit a zorientovat v okolí (obsluha linky bude chtít vědět, kde se přesně událost stala).
- Během hovoru se snažte mluvit pomalu, klidně a srozumitelně.
Jak správně nahlásit mimořádnou událost
Hasiči, záchranáři a policisté jsou 24 hodin denně připraveni vyjet a poskytnout pomoc v nesnázích. Každý zásah začíná a končí na operačním středisku. Pro účinnou pomoc při požárech a jiných mimořádných událostech je velmi významné včasné zavolání na tísňovou linku. Tísňové linky slouží výhradně pro příjem oznámení o mimořádné události. Obsluha těchto linek je speciálně proškolena zvládat přijímaní hovorů od lidí ve stresu, jsou naučeni od volajících získat maximum informací potřebných pro vyslání adekvátní pomoci. Pokud si člověk osvojí základní pravidla této komunikace a pokusí se zachovat při volání „chladnou hlavu“, může tak usnadnit (a hlavně urychlit) vyslání pomoci.
Co je potřeba nahlásit:
- CO SE STALO (Je třeba popsat událost, rozsah, počet postižených nebo ohrožených osob. Na základě tohoto popisu se vysílají síly a prostředky jednotlivých složek.
- KDE SE TO STALO (Uveďte pokud možno přesnou adresu nebo popište místo události. Pokud je třeba, popište i nejvhodnější cestu k tomuto místu - v zahrádkářské kolonii, chatové oblasti apod. Podstatné je sdělit, kde se událost fyzicky stala, nikoliv, kde se právě nacházíte.)
- KDO VOLÁ (Je třeba nahlásit také jméno a kontakt na volajícího.)
PŘÍKLAD: Hlásím požár dvoupatrového rodinného domu v Černčicích, okres Náchod, adresa Černčice 23" (vzhledem ke shodným názvům ulic v mnoha obcích ČR je nutné uvádět i název obce, ve které se nacházíte, popř. i okres!). Jmenuji se Jana Nová, moje telefonní číslo je ...
Další postup:
- Nikdy nezavěšujte jako první! Operátor se vás může zeptat na upřesňující informace, např. kolik osob je postiženo mimořádnou událostí, kolik pater má budova, v níž hoří, zda je havarované vozidlo vybaveno pohonem na zkapalněné plyny (LPG/CNG), uniká-li z automobilové cisterny nějaká chemická látka a podobně.
- Po ukončení hovoru operátorem si opnechte telefon u sebe. Je možné, že vás bude operátor zpětně kontaktovat za účelem zjištění dalších informací nebo poskytnutí dalších rad.
- Často se stává, že více volajících ohlašuje stejnou událost. Proto se může stát, že vás obsluha linky požádá pouze o poskytnutí dodatečných informací nebo upřesnění informací o události a ukončí hovor. Operátor tímto způsobem zabraňuje zbytečnému opakování stejných informací a uvolňuje tísňovou linku pro další tísňové hovory.
Linky tísňového volání
150 - Hasiči
Určeno k oznámení požárů, živelních pohrom, havárií a nehod. Obecně se jedná o ty mimořádné situace, během kterých je nutné provádět záchranné nebo likvidační práce.
155 - Zdravotnická záchranná služba
Pomoc zdravotnické záchranné služby se vyžaduje při všech stavech ohrožujících život.
158 - Policie ČR nebo 156 - Městská policie
Pokud jste svědky dopravní nehody nebo spáchání trestního činu.
112 - Evropská tísňová linka
Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 je zavedeno ve všech členských státech EU včetně ČR. Operátoři obsluhující linku 112 v ČR jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině. V zahraničí je při volání na linku 112 nutno znát alespoň základní pojmy v angličtině.