město Nové Město nad Metují

Městský vycházkový okruh

Trasa vycházky v mapě

Klosova vyhlídka Bartelmusova vila na Rezku Obůrka v Klopotovském údolí

• Příjezdové místo: Nové Město nad Metují, autobusové nádraží ”Na Rychtě”.
  • Výchozí bod: Východisko značených turistických cest ”Na Rychtě”
  • Vzdálenost: 9,0 km
  • Časový rozvrh:

Turistické rozcestí Na Rychtě – koupaliště 20 min. (1,3 km),

koupaliště – Rezek 25 min. (1,7 km),

Rezek – Bohdašínský potok, rozc. 40 min. (2,2 km),

Bohdašínský potok, rozc. – Horské předměstí, most 20 min (1,4 km), Horské předměstí –tur. rozcestí Na Rychtě 35 min.(2,4 km).

• Doba chůze: 2 hod. 20 min.
  • Zastávky: 40 minut
  • Výškový rozdíl: 110 m
  • Nejvyšší bod: Bradla – 412 m
  • mestsky okruhNáročnost:n enáročná trasa vedená po cestách značených jako místní turistický okruh (bílo-zelená značka složená ze dvou trojúhelníků.
  • Možnost občerstvení na trase: Nové Město nad Metují
  • Zajímavosti na trase: výletní letovisko Rezek, Husova lípa, údolí Libchyňského a Bohdašínského potoka, Juránkova a Dvořáčkova vyhlídka
  • Zastávky hromadné dopravy na trase: ČSAD – Nové Město n.M., Bradla (Blažkov).

Jan Neruda (1834 – 1891): Pozdrav z Rezku

"Malebným zcela zvláštním hnízdečkem je to Nové Město nad Metují. Vypíná se na skále pitoreskně jako směle myšlená městečka vánočních jeslí, profiluje se co nejrozmanitější svými různými, ze skaliny shlížejícími výstupky, věžmi, branami a divoce se kupícími budovami. Kolem města otáčí se romantické šťavnaté údolí zarývající se kolem hor jako temně zelené paprsky s kadeřavými stráněmi, s kyprými dnem."

Lepší pozvánku na prohlídku Nového Města nad Metují a jeho nejbližšího okolí lze stěží psaným slovem vyjádřit. Každý, kdo východočeský Betlém poprvé navštíví, by tedy neměl váhat. Turistický rozcestník je nedaleko autobusového nádraží na Rychtě, několik desítek metrů ve směru k historickému centru města, na hlavní obchodní ulici – Komenského třídě. Vyjdeme po zelenobílé značce místního okruhu (spolu se žlutou a červenou) po asfaltové komunikaci ulicí Sokolskou. Mírné stoupání nás dovede až na rozcestí pod sokolovnou. Zde můžeme zahnout doprava do parku a podívat se z  blízké Klosovy vyhlídky na cestu, která nás čeká a vrátit se před sokolovnu, kde žlutá značka odbočuje doleva, červená pokračuje směrem k Peklu krátce ještě v souběhu s okruhem. Za sokolovnou stoupání končí. Následuje krátká rovinka a mírné klesání. Jsme nad zahradami kolonie Na Bobečku, před námi se otevírá metujské údolí, vpravo vidíme vše historické části města. Po zelené odbočíme doprava a podél zahrad a přes listnatý les (duby, javory, habry, jasany) sejdeme do údolí Metuje. Zelené plíce město obklopují a pronikají do něj téměř ze všech stran! Krátký úsek metujskou nivou, po mostě přejdeme na levý břeh řeky a jsme u rybníka Hradiště.

Po 100 m stoupání odbočíme doleva na silnici z Nového Města na Jestřebí. 80 m silničního souběhu červené a zelené a jsme opět v lese. Všimneme si opukových srubů na horní hraně svahu. Jsou nejstaršími viditelnými pamětníky vývoje říčního údolí a můžeme se s nimi setkat v křídových horninách na více místech (např. Česká Metuje, V. Petrovice, Kozínek), kudy Metuje protéká. Opustíme brzy silnici a po zelené značce dosáhneme mírným stoupáním podle chatové osady podruhé vrcholu. Lesem sejdeme do údolí Libchyňského potoka, kolem Husovy lípy, přičemž nad chatovým táborem se připojíme k zelené značce na Sendraž.

Za vodním bazénem přejdeme potok a po hřebínku vystoupáme na Rezek. Zelená pásová pokračuje dále údolím na Libchyni. Rezek nalézá se půl hodiny od Města. Místo Rezek skládá se z budovy hostinské, kostelíčka, jediné chaloupky vedle a jedné vily nahoře na koruně hory. Kdo z měšťáků hledá osvěžení v romanticky krásné, zdravé lesní krajině, lepšího místa si ani nemůže přát, za dva dny je přírodou ”vykoupán”. (Jan Neruda /1834 – 1891/: Pozdrav z Rezku – 1877) Krátký souběh zelené okružní a modré nás vede na poslední vrchol stoupání. (Naší pozornosti neunikne památkově chráněný dřevěný lázeňský dům Tamara.

Modrá nás brzy opustí, my pokračujeme dále po rovinatých lesních cestách a procházíme mladými kulturami i staršími lesy až k silnici na Blažkov. Přejdeme ji a před námi se otevře výhled na Orlické hory. Ves před námi je Slavoňov. My však odbočíme vpravo a po 300 m pohodlné chůze vstoupíme do lesa a sejdeme jím až k rozcestí na dně sevřeného lesnatého údolí Bohdašínského potoka.

V souběhu se žlutou dále sledujeme po zpevněné silničce koryto tohoto přítoku Metuje. Zastavíme se u Čertových děr – rozpukaných výchozů novoměstských fylitů hned vedle cesty. Dojdeme k obůrce s divokýmými prasaty a podle ohrady vystoupáme na silnici I/14. Přejdeme silnici a pokračujeme při okraji pole k zahrádkářské osadě U Sta schodů a Dvořáčkově vyhlídce. Zde se nám otevře nezapomenutelný pohled na novoměstský zámek. Pokračujeme podél zahrádkářské osady Na Popluží až k k mostu přes Metují, ulicí K Sirkárně se posledním krátkým výstupem dostaneme do centra města, ulice Českých legií. Dojdeme na Komenského ulici a okruh ukončíme u nám již známého turistického rozcestníku.

Zajímavosti na cestě

Klosova vyhlídka
V souvislosti s přejmenováním ulice Mezi stodolami na ulici Klosovu v letech 1946 - 1947 byla upravena a zábradlím opatřena původní vyhlídka a pojmenována Klosova vyhlídka. Toto místo umožňuje překrásný výhled do údolí řeky Metuje, na město včetně zadomí měšťanských domů v městské památkové rezervaci.
Chatová osada U Koupaliště
Pětilůžkové chaty s dvěma pokoji, vlastním WC, tekoucí vodou, ledničkou, trezorkem a možností elektrického přitápění. Wi-Fi připojení k dispozici. Součástí areálu je i ohniště, společná kuchyňka a sprchy.

počet lůžek: 60 (12 chat)
červen a září cena za noc: od 185 Kč / os
červenec a srpen: pouze týdenní pobyty: 6000 Kč / pětilůžková chata
pes 100 Kč / 1–7 nocí

Rezek a kaplička sv. Barbory
Bývalé klimatické lázně a kostelík sv. Barbory s léčivým pramenem.
Klopotovské údolí
Hluboké údolí Klopotovského a Bohdašínského potoka spojující příjemnou procházkou Nové Město nad Metují a Slavoňov. Cestou se můžeme zastavit u obůrek s lesní zvěří, Mertovy díry, Čertovy díry a Čertovy šlápoty a Lesníkovy studánky.
Dvořáčkova vyhlídka
Dvořáčkova vyhlídka byla vybudována městem Nové Město nad Metují. Slavnostní otevření proběhlo v rámci akce "Novoměstská kulturní setkání 2007" za přítomnosti pana Bohumila Dvořáčka. Vyhlídka nabízí neobvyklý pohled přes údolí řeky Metuje na zámek, náměstí a svahy pod náměstím.
Husova lípa
Nové Město nad Metují, ulice Pod Hradištěm, dále po turistické značce
Husova lípa (Tilia cordata) - roste na okraji souvislého lesního porostu. V blízkosti stromu je pak mohyla s malbou kalicha (nedatováno). Lípa byla vysazena podle záznamů v městské kronice dne 6.července 1919 u příležitosti výročí upálení Mistra Jana Husa.

Turistický Facebook

Informace od nás

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Univerzální překladač

Překlad (translations)

Sociální sítě

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne

Mobilní aplikace

v_obraze

Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.
Volně ke stažení:

Google play
App Store

Interaktivní mapa

Kliknutím do mapy otevřete mapový prohlížeč