Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
  • En français
  • Po polsku
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Kontakty SPOD

Vedoucí zaměstnanec sociálně-právní ochrany dětí

Dagmar Dvořáčková 

Zaměstnanci sociálně-právní ochrany dětí

Bc. Jana Halamová

Renata Kunová

Mgr. Lenka Filipová

Bc. Jiřina Riegerová

 

 

Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte

9a

Při jednání s klientem dodržuje orgán sociálně-právní ochrany základní principy výkonu sociálně-právní ochrany

Zejména

  • respektuje individuální přístup ke všem klientům
  • vychází z individuálních potřeb každého klienta
  • uplatňuje individuální přístup k potřebám každého klienta,
  • podporuje samostatnost klientů,
  • motivuje k péči o děti,
  • posiluje sociální začleňování klientů,
  • důsledně dodržuje lidská práva a základní svobody,
  • podporuje kontakt s přirozeným sociálním prostředím,
  • informuje klienta o postupech používaných při výkonu sociálně-právní ochrany

Zaměstnanci respektují základní principy výkonu sociálně-právní ochrany dětí, včetně základních lidských práv a svobod, a v praxi je důsledně uplatňují, a to zejména:

  • zaměstnanci sociálně-právní ochrany respektují jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu, či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti
  • respektují právo každého jedince na seberealizaci
  • vedou ho k zodpovědnosti sám za sebe, zapojují klienta do procesu řešení jeho situace
  • ochraňují důstojnost a lidská práva klientů
  • neuplatňují žádnou formu diskriminace
  • ochraňují klientova práva na soukromí a důvěrnost jeho sdělení
  • informace třetím osobám předávají pouze se souhlasem klienta
  • sociální pracovník odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku k zaměstnavateli
  • zohledňuje znalosti, zkušenosti, názory svých kolegů a ostatních odborných pracovníků
  • spolupracuje na zvýšení kvality poskytované služby spoluprací s dalšími odborníky
  • dbá na udržení a zvyšování prestiže svého povolání
  • usiluje o zvýšení odborné úrovně sociální práce
  • uplatňuje nové přístupy a nové metody
  • celoživotně se vzdělává
  • využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků pro svůj osobní růst
  • hájí nejlepší zájem dítěte
  • přispívá k vytvoření podmínek pro zdárný fyzický, duševní, duchovní a sociální rozvoj dítěte
  • snaží se předejít jakékoliv formě týrání, zneužívání a zanedbávání
  • ctí rodinu jako základní a přirozené prostředí pro rozvoj dítěte
  • motivuje rodiče k tomu, aby dítě mohlo žít ve svém přirozeném prostředí, pomáhá v návratu dítěte do jeho přirozeného prostředí nebo náhradního rodinného prostředí, pokud dojde k oddělení dítěte od rodiče a pokud to není v přímém rozporu se zájmy dítěte
  • poskytuje dítěti mimořádnou ochranu, pokud dojde k jeho umístění mimo přirozené rodinné prostředí
  • podporuje pravidelný účelný kontakt s oběma rodiči, pokud to není v přímém rozporu se zájmy dítěte
  • ctí právo dítěte sdělit svůj názor a přání a pomáhá mu při jeho naplňování
  • ctí právo dítěte na soukromí, nevystavuje dítě svévolným zásahům do jeho soukromého života a života jeho rodiny

 

Pokud dojde k porušení některých základních principů, je postupováno v souladu se zákoníkem práce.

 

9b

Zaměstnanci sociálně-právní ochrany jsou schopni komunikovat s klienty se specifickými potřebami a poskytovat jim běžné služby a poradenství. Ve správním obvodu nežijí cizojazyčné komunity. V případě potřeby je zaměstnanec schopen zajistit komunikaci v cizím jazyce, tato služba bude zajištěna externě. Komunikaci s neslyšícím klientem je orgán sociálně-právní ochrany schopen zajistit přímo z řad svých zaměstnanců. Jedna pracovnice má výcvik ve znakové řeči.

 

9c

Orgán sociálně-právní ochrany provádí u všech případů, zejména v okamžiku zavedení dítěte do evidence dětí uvedených v § 54 zákona, základní vyhodnocování potřeb dítěte a situace rodiny (dále jen „vyhodnocování“), zaměřené na skutečnost, zda se jedná o dítě uvedené v § 6 a § 54 písm. a) zákona, o dítě uvedené v § 54 písm. b) zákona, nebo o dítě zařazené do evidence dětí z jiného důvodu. Jestliže ze závěru vyhodnocování vyplývá, že se jedná o dítě uvedené v § 6 zákona, provádí orgán sociálně-právní ochrany podrobné vyhodnocování (příloha č. 24 – vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny).

Zaměstnanci rozlišují dva typy vyhodnocení. Vyhodnocení potřeb dítěte slouží zejména ke zmapování potřeb dítěte a míry jejich naplnění v rodině a vyhodnocení aktuální míry ohrožení dítěte. Vyhodnocení slouží jako podklad k tvorbě individuálního plánu ochrany dítěte, který musí být zpracován nejdéle do 30 dnů ode dne přijetí dítěte do evidence sociálně-právní ochrany dětí. Pokud není důvod provádět podrobné vyhodnocení situace dítěte, protože se nejedná o dítě podle § 6 zákona č. 359/1999, zaměstnanec vyplní pouze základní část vyhodnocení a tuto skutečnost na závěr základní části uvede. Pro vyhodnocení a individuální plán má orgán sociálně-právní ochrany vytvořen jednotný formulář, který se v písemné podobě zakládá do spisové dokumentace, v elektronické podobě do systému včasné intervence.

Vyhodnocení situace dítěte probíhá na těchto principech:

  • je zaměřeno na nejlepší prospěch dítěte
  • je orientováno na prostředí, ve kterém dítě žije
  • bere v úvahu kulturní, náboženské a etnické zázemí dítěte
  • zahrnuje dítě, rodiče a širší rodinu
  • zaměřuje se na silné stránky rodiny
  • jedná se o proces
  • probíhá paralelně ve spolupráci s dalšími službami pro rodiny a děti
  • je založeno na důkazech získaných vlastním šetřením, práci v terénu

Vyhodnocení se provádí pro každé dítě v rodině samostatně.

9d

Pokud orgán sociálně-právní ochrany dětí na základě podrobného vyhodnocení dojde k závěru, že se jedná o dítě uvedené v § 6 zákona, vypracuje individuální plán ochrany dítěte, ve kterém stanoví cíle, rozsah navržených opatření, metody sociální práce s rodinou a rozsah intervencí a pomoci, spolupráce s dalšími orgány a osobami, rozsah spolupráce rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu, časový plán a hodnocení a ověřování. Individuální plán je podle potřeby přehodnocován, nejméně však jednou za tři měsíce. Pokud jsou cíle naplněny, individuální plán ochrany dítěte se uzavírá (příloha č. 25 – individuální plán ochrany dítěte).

Ve spise Om je vždy založeno aktuální vyhodnocení situace dítěte a aktuální IPOD. Předcházející jsou skartovány.

Příloha č. 24

Vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny

příloha č. 24 - vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny.pdf Staženo: 191x | 03.10.2017

Příloha č. 25

Individuální plán ochrany dítěte

příloha č. 25 - individuální plán ochrany dítěte.pdf Staženo: 145x | 03.10.2017

Stránka

  • 1